Dysgrafią można nazwać pewną przypadłość, której objawem jest brak umiejętności stworzenia czytelnego pisma odręcznego. U dzieci bardzo często wykrywa  się skłonności do dysgrafii. Pisane przez nie litery są nierzadko mocno zdeformowane i niedokończone, często zmienia się ich położenie, kształt oraz kierunek. Oprócz tego dzieci z dysgrafią bardzo często nie potrafią odpowiednio rozmieścić liter w wyrazach, pisząc ich część gęsto lub bardzo szeroko. Brakuje tutaj jakichkolwiek proporcji, które wpływałyby na bardziej estetyczny odbiór pisma przez czytelnika. Wyeliminowanie dysgrafii jest bardzo trudnym  zadaniem, ale możliwym. Trzeba jednak liczyć się z koniecznością systematycznych ćwiczeń.

Jak leczyć dysgrafię?

Ćwiczenie nr 1 – Stosowanie szablonów

Już w przedszkolu podczas nauki pisania stosuje się metodę szablonów liter. Polega ona na kreśleniu wybranej litery po szlaczku. Dzięki wykorzystaniu takich szablonów nauka poprawnego pisania już od samego początku przebiega efektywnie i pozwala wyrobić sobie prawidłowe nawyki. Dzieci z dysgrafią powinny zatem stosować codziennie tą technikę, dzięki czemu kształt pisanych przez nie liter będzie stopniowo ulegał poprawie. By jednak dziecko się nie zniechęcało, należy tłumaczyć mu konieczność tych wszystkich ćwiczeń oraz przymus zachowania staranności i poprawności. Systematyczne zaangażowanie w ćwiczenia ze strony rodziców może stanowić dodatkową mobilizację do dalszej nauki.

Ćwiczenie nr 2 – Wsparcie ręki dziecka

Czasem może pojawić się pewien problem w postaci drżenia ręki u dziecka. Jeżeli rodzic zauważy drżenie, powinien wesprzeć dziecko i chwycić jego dłoń. Maluch czuje na sobie sporą odpowiedzialność za to, by pisane litery wyglądały jak najstaranniej. Z tego powodu mocno skupia się na wykonywanej czynności, co może spowodować drżenie ręki. Pierwszą rzeczą, którą należy zrobić, to wytłumaczenie dziecku, że docenia się jego starania i mimo różnych efektów i tak jest się z niego dumnym. Drugi krok to początkowa pomoc dziecku w kreśleniu literek. Z czasem nabierze ono wprawy i samodzielnie poprawi szlaczek.

Ćwiczenie nr 3 – Ortografia

Prowadząc naukę ładnego pisania, należy także zadbać o poprawność ortograficzną słów. W tym celu najlepiej regularnie odpytywać dziecko z różnych słówek, a także wprowadzić ćwiczenia w postaci ortograficznych skojarzeń literek z rożnymi sytuacjami np. słowo „ul” pisze się przez „u” otwarte, ponieważ pszczoły mogą wylecieć z ula i zebrać miód tylko wtedy, kiedy „u” będzie otwarte.

Wspólna praca nad problemem dziecka

Każde dziecko w swoim początkowym etapie nauki niezmiernie liczy na pomoc swoich rodziców. To bardzo ważne, by miało ono wsparcie ze strony starszych osób w każdej możliwej sytuacji. Trzeba również zdawać sobie sprawę z tego, iż ćwiczenia na dysgrafię powinno się wykonywać wspólnie z dzieckiem. Pozostawione samo sobie, widząc brak zaangażowania ze strony mamy, czy taty, również szybko straci zapał do ćwiczeń i zniechęci się. Dobry przykład idzie z góry. By dodatkowo zmotywować dziecko, można także wprowadzić system nagradzania.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here