Nie ulega wątpliwości, iż salon fryzjerski to miejsce wyjątkowo ważne dla kobiet, których nienaganna fryzura to podstawa dobrego wyglądu. Panie, które nade wszystko cenią sobie najwyższą jakość usług, chętnie wybierają renomowane salony fryzjerskie, które cieszą się wspaniałą opinią. Posiadanie własnego salonu dla przedsiębiorcy może być bardzo dochodowym przedsięwzięciem. Jakimi cechami powinien charakteryzować się zakład fryzjerski, by przyciągać klientów? Przeczytaj poradnik i dowiedz się więcej!
Zanim założysz własny salon, zbadaj rynek
Zakład fryzjerski jest dobrym pomysłem na biznes. Część fryzjerów stawia na konkretne specjalizacje, inni decydują się obsługiwać klientów kompleksowo, często dołączając usługi związane z urodą. Jednak, przed otworzeniem własnego zakładu fryzjerskiego, dobrze jest sprawdzić rynek pracy. Warto zrobić listę lokalnych salonów fryzjerskich i sprawdzić, jakiego rodzaju usługi oferują oraz za jaką cenę. Dowiedzmy się również, czy są to w większości salony damskie czy męskie, dla osób starszych, młodzieży, dzieci, szukających oszczędności, a może wręcz przeciwnie. Należy określić cel, w jakim będziemy się realizować. Równie dobrze możemy postawić na mobilny zakład fryzjerski. Wielu klientów z pewnością doceni to dogodne rozwiązanie.
Odpowiednie zarządzanie salonem fryzjerskim
Prowadzenie własnego salonu fryzjerskiego to nie tylko profesjonalna obsługa klienta, ale również szereg innych czynności związanych bezpośrednio z ogólnie pojętym zarządzaniem. Do podstawowych czynności należy niewątpliwie kontrola personelu, planowanie dalszego rozwoju firmy, kreowanie najlepszego wizerunku oraz działania marketingowe. Podejmowanie tego typu operacji jest niezbędne, aby przetrwać na rynku, gdzie w obecnych czasach panuje ogromna konkurencja. Dobrze opracowane, zrozumiałe i konsekwentnie stosowane procedury pomogą ci skutecznie rozwinąć salon i co najważniejsze – zwiększyć jego szanse na sukces. Dodatkowo, wspierają dobrą organizację pracy, ułatwiają zarządzanie zespołem, a także wspierają utrzymywanie wysokich standardów poprzez dostarczanie mu niezmiennej, wysokiej jakości usług przy każdej wizycie.
Zastanów się, kim będzie dla Ciebie Klient
Określenie profilu Klienta jest jednym z najtrudniejszych zadań w procesie tworzenia biznesplanu. Spora część właścicieli przedsiębiorstw z pewnością stwierdzi, że każdy Klient będzie dla nich na wagę złota. Oczywiście, jest to w pełni zrozumiałe, jednak bez narzucenia sobie pewnych ram trudno będzie zaoferować Klientom usługi na najwyższym poziomie przy jednoczesnym zachowaniu dochodowości przedsięwzięcia. Myśląc o otworzeniu własnej działalności należałoby określić kim jest klient, jak myśli oraz jakie komunikaty najlepiej do niego docierają.
Salon fryzjerski powinien być ukierunkowany na potrzeby usługobiorców. Nie da się ukryć, że inni klienci będą odwiedzać zakład fryzjerski w dużym mieście, w samym centrum rynku, a inni w małej miejscowości. Tym samym warto przeanalizować okolicę, w jakiej znajduje się Twój salon. Koniecznie weź pod uwagę markę kosmetyków, na jakiej masz zamiar pracować oraz rozejrzyj się czy wokół znajduje się konkurencja. To pozwoli dobrać najwłaściwszą ofertę w stosunku do otoczenia.
Dobra lokalizacja zakładu
Kluczem do sukcesu jest odpowiednia lokalizacja salonu fryzjerskiego. Najlepiej, gdy zlokalizowany jest on w centrum miasta bądź na osiedlu mieszkaniowym. Istotne, by wchodziło się do niego wprost z ulicy. Salon usytuowany w bramach, bocznych uliczkach, czy na piętrze kamienicy na początku może nie cieszyć się zbyt dużą popularnością, ponieważ zwyczajnie trudno będzie tam trafić. Warto, aby przed budynkiem znajdowały się miejsca parkingowe (najlepiej bezpłatne) oraz stojaki na rowery. Nie musisz jednak rwać włosów z głowy, gdy planujesz otworzyć salon fryzjerski na uboczu. Wówczas twoim priorytetem będzie rekomendacja Twoich zadowolonych klientów. Pocieszeniem jest to, że wiele kobiet deklaruje przywiązanie do jednego fryzjera, a lokalizacja schodzi na dalszy plan.
Wysokiej jakości kosmetyki fryzjerskie
W sprawnie działającym salonie fryzjerskim podstawę stanowią kosmetyki używane przez stylistów fryzur. W tym przypadku nie warto oszczędzać i wybrać produkty najlepszej jakości. Przepisy dokładnie określają zasady przechowywania i używania kosmetyków oraz preparatów fryzjerskich. Kosmetyki przechowuje się w oryginalnych opakowaniach, w sposób chroniący przed utratą ich właściwości.
W przypadku, gdy preparaty są umieszczane w innym opakowaniu niż oryginalne, koniecznie trzeba umieścić na nich stosowne etykiety zawierające nazwę producenta oraz termin przydatności. Niedopuszczalne jest stosowanie kosmetyków niespełniających wymagań określonych w przepisach. Jeśli zdecydujesz się na prowadzenie salonu pod szyldem konkretnych marek tj. L’oreal, Wella, Goldwell czy inne, możesz liczyć na duże wsparcie w postaci szkoleń, bonusów oraz elementów wyposażenia salonu fryzjerskiego.
Salon od środka
Na prowadzenie salonu fryzjerskiego potrzebna jest zgoda sanepidu. Musi spełniać on szczegółowe wymagania sanitarne, zawarte w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 17 lutego 2004 roku. Jak zatem powinien wyglądać profesjonalny i sprawny salon fryzjerski od środka? Podział przestrzeni wymuszają urzędnicze przepisy, jednak sama aranżacja należy tylko i wyłącznie do właściciela. Zakład pracy musi być przede wszystkim estetyczny i schludny. Najlepiej postawić na jasne, stonowane barwy.
Pamiętaj, że miejsce, w którym klienci czekają na swoją kolej nie może przypominać przychodni lekarskiej. Z powodzeniem w takim pomieszczeniu można umieścić stolik i sofę. Doskonale sprawdzi się także stojak z gazetami branżowymi. Najbardziej klasyczne muszą pozostać fotele do strzyżenia. Wybierając te elementy staraj się zwrócić uwagę, by były one wygodne zarówno dla klienta, jak i fryzjera. Oczywiście w salonie fryzjerskim nie może zabraknąć luster. Nie muszą one znajdować się tylko przy stanowiskach do strzyżenia. Szczególnie w przypadku małych lokali ciekawym pomysłem będzie stworzenie lustrzanej ściany. Dobrze jest też unikać zbędnych bibelotów, dodatkowych dekoracji, co z pewnością usprawni pracę w salonie.
Sprawdzony personel
W sprawnym salonie fryzjerskim fundamentem jest dobry i sprawdzony zespół. Na początek wystarczy dwóch fryzjerów plus jedna pomoc. Jednak zanim zdecydujesz się na zatrudnienie owych fryzjerów, poproś o referencje z poprzednich miejsc pracy czy zasięgnij opinii na temat potencjalnego kandydata na tematycznych forach internetowych. W podaniach o pracę nadesłanych przez fryzjerów ubiegających się o zatrudnienie w Twoim salonie, zwróć uwagę nie tylko na wykształcenie i zdobyte doświadczenie, lecz również udział w branżowych kursach i szkoleniach. W swoim salonie warto mieć naprawdę dobrych stylistów fryzur – powód jest bardzo prosty. Wykwalifikowany i profesjonalny zespół usprawni działanie salonu fryzjerskiego. Z kolei wieść o kilku nieudanych cięciach rozniesie się ekspresowo, a sukces szybko zamieni się w porażkę.
Udogodnienia w salonie fryzjerskim
Szczególnie istotnym elementem dla naszego biznesu jest dobre zarządzanie, a więc kontrola nad zużyciem produktów wykorzystywanych do pracy w salonie. Aby zapobiec ewentualnym próbom nadużyć, koniecznie trzeba prowadzić magazyn. Dzięki pełnej kontroli stanów magazynowych i szczegółowym rozliczaniu produktów, pracownicy mają świadomość, że każda nieścisłość z łatwością zostanie zauważona.
Każdy, kto prowadzi salon fryzjerski z pewnością wie, że nie jest to łatwe zadanie. Spora konkurencja w tej branży sprawia, że klienci są coraz bardziej wymagający. Potrzebują nie tylko zapewnienia najwyższej jakości usług, ale również sprawnej obsługi dotyczącej rezerwacji wizyt, czy przypominania o nich. Samodzielne prowadzenie tradycyjnego kalendarza bywa bardzo czasochłonne i mało efektywne. Wielu fryzjerów i kosmetyczek zaczyna korzystać z nowoczesnych narzędzi, które pomagają im usprawnić działanie salonu fryzjerskiego oprogramowanie dla fryzjerów, sprawia że takie zakłady usługowe mogą działać sprawniej.
Reklama salonu
Aby biznes miał szansę rozwoju, potrzebna jest reklama i promocja. W przypadku salonu osiedlowego skuteczną formą promocji będą ulotki wrzucane do skrzynek bloków znajdujących się w pobliżu. Dobrze, jeśli na materiałach znajdzie się mapka z dokładną lokalizacją salonu oraz widoczny numer telefonu. Dodatkowo, można zrobić plakaty reklamujące nasz salon i umieścić je na słupach ogłoszeniowych.
W obecnych czasach czołowym źródłem pozyskiwania klientów jest internet. Warto zaistnieć również w mediach społecznościowych. Załóż konto na Facebooku, czy Instagramie i prezentuj swoje umiejętności oraz osiągnięcia salonu fryzjerskiego. Oferuj klientom usługi na wysokim poziomie kultury. Kiedy wejdą miło przywitaj ich w swoim salonie i zaproponuj filiżankę kawy czy herbaty. Te drobne gesty z pewnością zaowocują, dzięki czemu nawiążesz trwałą relację ze swoimi klientami i z całą pewnością do Ciebie powrócą.
Podsumowanie
Salon fryzjerski to doskonały pomysł na biznes dla osób przedsiębiorczych, utalentowanych oraz najlepiej – z kilkuletnim doświadczeniem w zawodzie. Tego rodzaju działalność ma duże szanse na powodzenie, zarówno w dużym mieście, jak i małych miejscowościach. Z usług fryzjera korzysta każdy, bowiem włosy to bardzo istotna część naszego wyglądu. W końcu każdy pragnie dbać o swój wizerunek. Dzięki odpowiednim czynnościom fryzjer może usprawnić pracę swojego salonu, a co za tym idzie pozyskać nowych klientów i cieszyć się uznaniem w okolicy!